Gespreid leiderschap veronderstelt dat iedereen in de (school)organisatie invloed uit kan oefenen

Het verschilt per situatie wie leidt en wie volgt. In vraagstukken waarvoor jij expertise hebt, neem je het voortouw en verwerf je leiderschap. In een volgende situatie, waarin de expertise van een college wordt gevraagd, ken je hem leiderschap toe en neem je zelf een volgersrol aan. Hierdoor kunnen organisaties slimmer, innovatiever en flexibeler werken.

Onderzoek

Samen met leraren en schoolleiders doe ik praktijkgericht onderzoek om gespreid leiderschap in de school vorm te geven. In het onderzoek zijn concrete praktijkvraagstukken altijd het vertrekpunt, zoals:

  • Hoe kunnen we leerlingen helpen om zelfsturend hun leerproces vorm te geven?
  • Hoe verbeteren we onze examenresultaten?
  • Wat vraagt het van onze leraren om vorm te geven aan passend onderwijs?

Samen onderzoeken we hoe een gespreide leiderschapspraktijk bijdraagt aan het oplossen van dit soort vraagstukken. Zo wordt de theorie betekenisvol en het doen van onderzoek leuk.

Ik vind het mooi als onderzoek zowel bijdraagt aan het oplossen van praktijkvraagstukken, als meer algemene, generaliseerbare kennis oplevert. Andere organisaties kunnen daar ook iets aan hebben. De bevindingen die we opdoen binnen jouw organisatie, kunnen we ook delen op andere plekken.

Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Lees daarover meer op www.gespreidleiderschap.nl.

Heb je een vraag? Wil je meer weten? Neem contact met mij op via frank@frankhulsbos.nl.

ONDERZOEKSPROCES

  • 1. Vraagstuk aanscherpen

    Samen kijken we welk probleem je wilt oplossen en hoe het eruit ziet wanneer je tevreden bent.

  • 2. Ontwerpen onderzoeksplan

    Dan maken we een plan om oplossingen te vinden voor jouw praktijkprobleem, met doelen en onderzoeksactiviteiten.

  • 3. Aan de slag!

    Vervolgens duiken we de organisatie in en gaan we echt aan de slag met onderzoeken!

  • 4. Delen van kennis

    Aan het eind vieren we de successen en delen we onze bevindingen met collega’s en andere geïnteresseerden.